Web Analytics Made Easy - Statcounter

جریانی که به اسم عدالت، شمشیر بر فرق امیرالمؤمنین علی(ع) زد؛ اکنون نیز فعال شده و با کتمان دستاوردها و مثبتات نظام اسلامی به دنبال ایجاد "فتنه اقتصادی" است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"محمد فاضلی" کیست و چه می‌گوید!؟

برخی رسانه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب اخیراً در اعتراض به لغو ادامه همکاری یک استاد جامعه‌شناسی نزدیک به این جریان با دانشگاه شهید بهشتی، جنجال‌های را ایجاد کردند.

گفته می‌شود "محمد فاضلی" از استادان جامعه‌شناسی که انطباق مصرّحی با خطوط ترسیمی اصلاح‌طلبان دارد؛ پیش از این بصورت پیمانی مشغول به تدریس در دانشگاه شهید بهشتی بوده که البته در مرحله تبدیل وضعیت موفق به کسب آرای هیئت اجرایی نشده است.[۱]

در همین رابطه مصطفی تاجزاده نیز در یک توییت نوشت: در گام دوم انقلاب استقلال و آزادی در هیچ سطحی پذیرفته نیست. یکدست‌کردن ارکان حکومت آغاز راه است، و به نفی استقلال و آزادی دانشگاه و حوزه و حذف اساتید منتقد می‌رسد. دانشگاه، پادگان می‌شود و افسران جنگ نرم جایی برای محمد فاضلی، آرش اباذری نمی‌گذارند.

***

*در این باره "ابراهیم سوزنچی" عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به ایلنا گفته است: هر دانشگاهی کمیته ممیزی خاص خود را دارد و در ارتباط با مسائل علمی طبق آن تصمیم گیری می‌کنند و موضوع اخراج اساتید به دلیل مسائل علمی، موضوعی کاملا دانشگاهی است. [۲]

جدای از این قال و مقال‌ها و بدون اینکه ما قضاوتی پیرامون خبر فوق‌الذکر داشته باشیم اما بد نیست مخاطبان محترم با مواضع ابراز شده از سوی آقای فاضلی طی سال‌های گذشته آشنا شوند. ما در این مدت با نگاهی انتقادی به برخی مواضع ایشان پرداخته‌ایم که اکنون برخی از این مواضع و نظرات را که تماما از سوی فاضلی ابراز شده‌اند را در مظان قضاوت مخاطبان محترم می‌گذاریم:

۱_ نظام سیاسی –ایران- به شیوه‌های مختلف، خانواده را آزار می‌دهد.

۲_ کیفیت حکمرانی در ایران پایین است.

۳_ اگر احساس خفگی می‌کنید، اثر طناب‌هایی است که در این ۷۰ سال حاکمان، سیاست‌مداران، بوروکرات‌ها، پیمانکاران و مشاوران دور گردن‌مان محکم بسته‌اند.

۴_ ما ایرانیان، کجا و چرا شکست خوردیم؟

۵_ مردم معتقدند که فساد نظام‌مند در کشور وجود دارد.

مجددا تأکید می‌شود که ما نظری پیرامون لزوم ادامه یا لغو همکاری آقای فاضلی نداریم اما خوانش محتوایی از مواضع و پارادایم فکری این فرد و قضاوت درباره اینکه جامعه از بابت این قبیل تفکرات با چه مخاطراتی روبرو خواهد شد؛ یک ضرورت فکری است.

***

نه شرقی، نه غربی، نه جریان بهانه‌جوی داخلی!

سیدحسین موسوی‌تبریزی، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون سفر رئیس‌جمهور ایران به روسیه گفته است:

"یکی از شعارهای مهم انقلاب اسلامی شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» بود. این شعار به معنای این نبود که ما با شرق و غرب ارتباط نداشته باشیم و بلکه به معنای این بود که ما باید منافع ملی خود را دنبال کنیم و به همین دلیل به شرق و غرب باج نخواهیم داد. نباید شرایط به شکلی رقم بخورد که ما کشورهای غربی را کنار بگذاریم و با عناوینی مانند استکبار جهانی با آنها برخورد کنیم و در مقابل تنها با کشورهایی ماننـد روسیه و چین ارتباط داشته باشیم. مسیر حرکت ما باید بر اساس منافع مردم و کشور باشد."[۳]

***

*این تحلیل در حالی است که این آقایان طی ۸ سال دولت اعتدال تلاش کردند تا در سمت دیگر ماجرا؛ شرق را به کناری بگذارند و برکت از دامن آمریکا و غرب بجویند. اما چیزی که دست آخر در کاسه‌شان نهاده شد "تقریبا هیچ" بعلاوه تحریم‌های بیشتر بود.

جالب است که اقوالی موجود دارد مبنی بر اینکه آقایان در دوران دولت اعتدال حتی روی خوشی هم به تمایلات چین و روسیه برای همکاری با ایران نشان نمی‌دانند و تمام و کمال در خدمت آمال لیبرالیستی خود بودند.

آمالی که همانطور که عرض شد دستاوردی جز هیچ و شکست نداشت...

حرف آقای موسوی تبریزی همچنین در حالی است که دولت ایران مشغول مذاکرات برجامی نیز هست و بصورت غیر مستقیم مذاکراتی را با آمریکا در پیش گرفته است که این رخداد نیز سطح نازل تحلیل موسوی‌تبریزی را اثبات می‌کند.

در باب شعار منطقی نه شرقی نه غربی هم باید دانست که این شعار به معنی کرنش نکردن در مقابل هژمون غرب و شرق و تأکید بر استقلال و آزادی ایران است.

شعاری عقلانی که طی ۴۳ سال حکومت نظام اسلامی شاهد تحقق آن هستیم و امروز می‌بینیم که ایران اسلامی توانسته یک هژمون نوپدید، قوی و مستقل در جهان باشد که پارادایم موجود را از حالت دوقطبی نیز خارج کرده است.

***

مدعیان عدالت چگونه علی(ع) را شهید کردند؟

هشدار منفوریت نظام در نمایش کتمان دستاوردها

فردی به نام هادی سروش اخیراً در یادداشتی که سایت صبح ما آنرا منتشر کرد، نوشت: آیا بر اساس "فقه حکومتی" وقتی "فقر" ستون فقرات مردم را میشکند نباید در باورهای سیاسی و خصوصا بین المللی خود تجدید نظر کنیم؟

آیا مسئولین کشور متوجه "خط فقر" در جامعه اسلامی هستند؟
آیا از تغییرات معناداری که در نگاه مردمان به آنان رخ داده، مطلع هستند؟
نکند که محبوبیت های گذشته ی فردی و یا سیاسی، جلوی دیده ها را بگیرد و امکان بازگشت "منفوریت" و نشستن آن بجای "محبوبیت" را منکر شویم!

بله! رسول خاتم (ص) از این رخ داد بسیار سهمگین "منفوریت" و در نتیجه "جدائی از دین" مطلع است که به درگاه خدای متعال عرضه داشت؛ خدایا نان را از ما دریغ نفرما که اگر نان نباشد از نماز و روزه و ایمان خبری نخواهد بود!

این سخن ارزشمند رسول رحمت (ص) در آخرین سخنرانی عمومی و رسمی در مدینه بود که به خصوص کارگزاران کشورهای اسلامی فرمود:

"حاکمانی که بر هست و نیست امت من فرمانروایی و حکومت میکنید به مسلمانان رحم کنید … نکند که برای مردمان فقر را رقم زنید و در نتیجه آنان را کافر کنید! "

تبدیل چهره های محبوب به چهره های منفور از زیر نگاه امام خمینی مخفی نماند و بدرستی فرمودند:
"بترسید از آن روزی که مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست و یک انفجار حاصل بشود. از آن روز بترسید که ممکن است یکی از «ایام الله» – خدای نخواسته – باز پیدا بشود. و آن روز دیگر قضیه این نیست که برگردیم به ۲۲ بهمن. قضیه [این] است که فاتحه همه ما را می‌خوانند! "

آیا هشداری از این صریح‌تر؟ !

این جمله‌ی ارزشمند استاد آیت الله جوادی آملی را باید هر هفته به هر شخصیت و نهاد و اداره ای ارسال شود که در ملاقات با وزیر وقت کار فرمود: «اگر ملت قیام کند، همه ما را به دریا خواهد ریخت» .[۴]

***

*ما پیش از این کرارا در وبلاگ مشرق پیرامون تمایز و تفاوت دو مفهوم "فقر مطلق" و "فقر نسبی" توضیحات، تحلیل‌ها و آمارهای مختلفی را به مخاطبان محترم عرضه کرده و توضیح داده‌ایم که آنچه که قابل احصا و بحث است فقر مطلق است نه فقر نسبی که یک مفهوم ذهنی، غیر قابل آنالیز ریاضی و عمدتا بهانه‌جویانه است. [۵][۶]

نرخ فقر مطلق یا همان فقر منجر به گرسنگی نیز در ایران کاهش چشمگیری دارد که البته مشخص نیست افراد مدعی چطور و با چه وجدانی از این حقیقت مهم و شگرف حرفی نمی‌زنند!

مردم و خواص کشور باید بدانند که گاهی برخی سخنان ظاهری زیبا و عوامفریب دارند اما اگر به ریشه و پیش‌فرض این سخنان نگاه شود آنگاه مشاهده‌گر یک تعفّن و خباثت بزرگ می‌شویم که به مصاف حقیقت آمده است و قصد دارد به اسم عدالت شمشیر بر فرق علی(ع) بزند.

در بحث به دریا ریختن نظام توسط کسانی از مردم که آقای سروش به آن اشاره کرده‌اند نیز پر واضح است که آقای سروش و امثال او با مقولاتی مثل انکار کاهش یافتن فقر مطلق، انکار ارزان بودن نان و سوخت در ایران و امید بستن به انکسار ذهن کسانی از مردم است که بر این هشدار یا به عبارت بهتر بر این آرزو پای می‌فشارند.

آرزویی که اگرچه در قالب یک "فتنه اقتصادی" مثل آبان ۹۸ محقق خواهد شد اما هرگز فرجامی بهتر از فتنه ۸۸ نخواهد یافت و مردم در گستره بیشتری حقیقت را درک خواهند کرد.  

***

1_ www.imna.ir/news/550317/

2_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1186028

3_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/330362

4_ http://sobhema.news/?p=20050

5_ mshrgh.ir/1328277

6_ mshrgh.ir/1318277

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت دکتر محمد فاضلی اخراج محمد فاضلی اصلاح طلبان سیاه نمایی فتنه اقتصادی وبلاگ مشرق روسیه آمریکا چین سید ابراهیم رئیسی مشرق نیوز نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی فقر مطلق فقر در ایران ناامیدی دانشگاه استاد دانشگاه مصطفی تاجزاده خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت مخاطبان محترم محمد فاضلی فقر مطلق نه غربی نه شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۵۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران

داود حسنلو نویسنده، پژوهشگر و کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: حقوق فرهنگی در بردارنده تمام اعتقادات، ارزش‌ها و رفتار‌های بشری است که با حقیقت وجودی آدمی مطابقت دارد و هویت وی را شکل می‌دهد.

وی ادامه داد: فرهنگ و حقوق فرهنگی در زمره مسائلی هستند که توجه و سرمایه‌گذاری در آن رشد و تعالی جامعه را به همراه خود خواهد داشت. خانواده به عنوان رکن اساسی و بنیادی جامعه، نقش بی بدیل در تعالی و یا انحطاط و اضمحلال جامعه ایفا می‌کند. به واقع توسعه فرهنگی و حرکت به سمت کمال و رشد نیازمند آن است که از ابعاد مختلف در جامعه اجرا شود. از این‌رو حرکت در این مسیر باید ابتدا از هسته اولیه جامعه صورت گیرد.

شناسایی حقوق فرهنگی، خانواده عامل توسعه فرهنگی

حسنلو یکی از ابعاد توسعه فرهنگی، که نیازمند بررسی و توجه است را شناسایی حقوق فرهنگی خانواده معرفی کرد که هر یک از اعضای آن و بررسی تعهدات دولت‌ها در قبال این نهاد است.

این پژوهشگر و نویسنده در باب حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران اظهار کرد: در این زمینه می‌توان به قوانین و سیاست‌گذاری‌هایی اشاره کرد که در حیطه قانون اساسی، قانون مدنی، قانون مجازات اسلامی، قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست و قانون تعالی جمعیت و خانواده مصوب ۱۴۰۰ است.

وی درباره حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون اساسی تشریح کرد: قانون اساسی عالی‌ترین سند حقوقی یک کشور و راهنمایی برای تنظیم قوانین دیگر است. قانون اساسی تعریف‌کننده اصول سیاسی، ساختار، سلسله مراتب، جایگاه و حدود قدرت سیاسی دولت یک کشور و تعیین و تضمین کننده حقوق شهروندان کشور است. در مقدمه قانون اساسی ایران، نهاد خانواده به عنوان واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان مورد شناسایی واقع شده است. هم چنین در مقدمه این قانون تاکید می‌شود که خانواده زمینه‌ساز حرکت تکاملی و رشد دهنده انسان است. در این راستا نقش مادری نیز به عنوان نقشی حیاتی و فرهنگ ساز و الگوساز در جامعه تلقی می‌شود.

وی افزود: در اصل دهم این قانون مقرر شده که از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی‌های مربوط باید در راستای آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.

این کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی همچنین حقوق فرهنگی برجسته شده در این قانون را شامل اصل ایمان به یگانگی خداوند و حاکمیت شرع، حق داشتن محیط مناسب برای رشد فضائل اخلاقی و مبارزه با فساد و تباهی، حق بر تربیت بدنی و ورزش رایگان برای همه اقشار جامعه، حق بر مشارکت کلیه مردم در سرنوشت فرهنگی، حق آموزش زبان عربی در راستای فهم مسائل دینی و گسترش فرهنگ اسلامی دانست.

وی در معرفی حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون مدنی نیز گفت: هر چند قانون مدنی مجموعه‌ای از ماده‌های قانونی است که اساسی‌ترین قواعد قانونی حاکم بر ارتباطات اشخاص با یکدیگر را در جامعه بیان می‌کند و به عنوان پیکره اصلی حقوق خصوصی کشور شناخته می‌شوند، لیکن برخی از مواد این قانون به مقوله فرهنگ و حقوق فرهنگی اشاره نموده است که از آن جمله در ماده ۱۱۰۳ قانون مدنی آمده است: «زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگرند.» همچنین در ماده ۱۱۰۴ قانون مدنی هم زن و شوهر را به تلاش برای زندگی مشترک تشویق کرده و آورده است: «زوجین باید در تشیید مبانی خانواده و تربیت اولاد خود به یکدیگر معاضدت نمایند.» قوانین و مقررات نمی‌توانند به تنهایی ضامن یک زندگی مشترک باشند و با این اوصاف، تنها ضامن بقای زندگی مشترک، هم مهر و محبت بین زوجین و ایثار و حسن معاشرت آنها در زندگی است.

حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران

حسنلو ادامه داد: حق فرهنگی دیگری که قانون مدنی نسبت به آن توجه داشته است امور اخلاقی است که رعایت نکردن آن در حوزه حضانت مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا ماده ۱۱۷۳ بیان می‌کند: «هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می‌تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضائی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند.» دیگر حق فرهنگی مطروح در قانون مدنی ایران توجه به احترام به والدین به عنوان یک اصل اخلاقی و دینی است.

وی درباره حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در قانون مجازات اسلامی بیان کرد: قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در برخی موارد خود به موضوع فرهنگ و حقوق فرهنگی اشاره کرده است. از جمله ماده ۸۸ آن که یکی از مجازات‌های کودکان یا نوجوانان بزهکار را فعالیت در مراکز فرهنگی و آموزشی دانسته است. همچنین این ماده، یکی از تصمیمات دادگاه را سپردن طفل یا نوجوان به والدین و تضمین گرفتن از آنان نسبت به توجه به حقوق اخلاقی و تادیب کودک دانسته است. علاوه بر این در این قانون مجازات‌هایی در راستای حمایت از حقوق فرهنگی خانواده تعیین شده است و حتی دولت برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، پرداخت تسهیلات کم بهره ایجاد مشاغل خانگی را به خانواده‌های زندانیان و افراد آسیب دیده در اولویت کاری خود قرار داده است.

این پژوهشگر همچنین در خصوص دیگر شاخه حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران به قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست اشاره کرد و افزود: در ماده ۴ این قانون حمایت‌های مختلفی مقرر شده است که شامل حمایت‌های فرهنگی، اجتماعی شامل ارائه خدماتی همانند خدمات آموزشی (تحصیلی)، تربیتی، کاریابی، آموزش حرفه و فن جهت ایجاد اشتغال، خدمات مشاوره‌ای و مددکاری جهت رفع مسائل و مشکلات زندگی مشمولان و به وجود آوردن زمینه ازدواج و تشکیل خانواده می‌شوند. در این راستا و در راستای ارتقای هر چه بیشتر حقوق فرهنگی در خانواده، بررسی حقوق فرهنگی خانواده در مبانی اسلامی و مقایسه آن با عرصه بین‌الملل و ارائه راهکار‌هایی با استناد به مبانی دینی پیشنهاد می‌شود.

وی در پایان سخنانش حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون تعالی جمعیت و خانواده مصوب ۱۴۰۰ را تشریح کرد و گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قانون تعالی جمعیت و خانواده در سال ۱۴۰۰ در ۷۳ ماده در جهت افزایش جمعیت و تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری به تصویب رسید. این قانون با هدف ترغیب جوانان به ازدواج و بسته‌های تشویقی گوناگونی را برای جوانان متاهل مدنظر قرارداد. این قانون تشویق‌هایی برای ازدواج و فرزندآوری قرار داده شد تا چنان چه زوج‌های جوان دارای فرزند شوند، دولت موظف به انجام این تشویق‌ها شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مزیت اصلاح‌طلبان رو به اضمحلال؛ بالشتک ضربه‌گیر بین جامعه و حکومت از میان رفته
  • حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
  • الزام سامان دادن یک نظام فراگیر اسلامی برای کنار زدن نظام سلطه
  • ایران ۱۰۰ تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟
  • امروز نظام جمهوری اسلامی باعث سربلندی محور مقاومت و کل جهان اسلام شده‌ است
  • محمد فاضلی جامعه شناس: خیلی بیل‌زن هستید زمین خودتان را را بیل بزنید
  • واریز ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به دهیاریهای آذربایجان شرقی
  • بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران
  • شمارش معکوس برای تقسیم تهران /استان های غربی و شرقی با محوریت کدام شهرها تشکیل می شود؟
  • جزئیات تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران | شهرستان های مشمول طرح جداسازی